دانستنی های کشاورزی

طرز تهیه کود گیاهی و حیوانی برای کشاورزی سالم

طرز تهیه کود گیاهی و حیوانی برای کشاورزی سالم

کود گیاهی پوششی طبیعی و دست ساز برای گیاهان است که از ریشه آن ها در مقابل افزایش دما حفاظت کرده و رطوبت خاک را نگه می دارد.

باغبانان خانگی بدین گونه در مقابل محیط زیست مسئول هستند که باید از منابع طبیعی محافظت کنند، در حال حاضر که مکانیزه شدن در همه نقاط جهان گسترده شده، چالش بزرگ برای همه ما آن است که در کنار مصرف کم از آب برای آبیاری باغچه های­مان، آن ها را سالم نگه داریم.

این درست همان جایی است که کود گیاهی نقش مهمی را ایفا می کند و یک شروعی عالی برای داشتن باغچه ای بدون علف های هرز و هر گونه کار اضافه و وقت گیر دیگر است.

طرز تهیه کود گیاهی و حیوانی برای کشاورزی سالم

 

انواع کودهای گیاهی

انواع کود گیاهی

طیف وسیعی از مواد طبیعی و آلی مناسب برای کودهای گیاهی وجود دارند که با گذشت زمان تجزیه شده و کیفیت خاک را بهبود می بخشند، از جمله این مواد می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱ . کود برگ خانگی با کیفیت خوب

۲ . بوته ها و درختان هرس شده

۳ . پوست کاج در سایزهای مختلف

۴ . تراشه های چوب و پوست نخود فرنگی

۵ . زباله های آشپزخانه و باغ ها، چمن های بریده شده ( این ها بهتر است برای انبار کود استفاده شوند )

۶ . کودهای گیاهی خاص که از زباله های فرآوری شده کارخانه های چوب بری و علوفه ها، همچنین پوست و کاه خرد و گلوله شده حبوبات به دست می آیند.

همچنین، سایر مواد طبیعی مانند سنگ های خرد شده و تفاله های معدنی ممکن است به عنوان کودهای گیاهی مورد استفاده قرار بگیرند. اما آن ها برای بهبود خاک زیرشان تجزیه نمی شوند و البته مواد دست ساز دیگری برای کودهای گیاهی وجود دارند که شامل، مواد اولیه Weed Mat می شود. Weed Mat از پلاستیک یا پارچه ساخته می شود که از تابش خورشید به زمین و علف های هرز و رشد آن ها جلوگیری می کند.

موادی که در بالا نام بردیم به حفظ رطوبت موجود در خاک پس از آبیاری یا باران کمک کرده و مطمئناً به خوبی علف های هرز را کنترل  می کنند، اما به دلیل نازک بودنشان، برای کنترل دمای خاک اقدامات کمی می توانند انجام دهند.

 

یک کود گیاهی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

۱ . اجازه دهد آب قبل از این که سطح خاک را به صورت قالب درآورد، آزادانه و به آسانی به خاک نفوذ کند.

۲ . به وسیله پوشاندن کامل خاک، مانع از بین رفتن رطوبت از طریق تبخیر شود.

۳ . در طول ماه های گرم سال به قدری در خاک نفوذ کند که آن را خنک نگه دارد.

۴ . برای بهبود بافت و حاصلخیزی خاک، به تدریج به گیاخاک تبدیل شود.

۵ . از طریق حذف نور مستقیم خورشید و از بین بردن هر بذری که شروع به سبز شدن می کند، رشد علف های هرز را کاهش دهد.

نحوه آماده سازی زمین کشاورزی برای کود دادن

۱ . قبل از به کار بردن و استفاده از کود گیاهی باید به آماده سازی زمین زراعی خود بپردازید. زمین زراعی باید کاملاً از علف های هرز پاک سازی شود برای انجام این کار می توانید از دستانتان، بیل، چنگک و علف کش ها استفاده کنید. خاک را بدون هیچ گونه پوششی به مدت دو هفته به حال خودش رها کنید. سپس، دوباره فرآیند از بین بردن علف های هرز را تکرار کنید.

حتی آن دسته از علف های هرزی که زیر زمین ریشه دارند و گل هایی که پیاز دارند باید با دقت از زمین خارج شوند تا زمین کاملاً از وجود آن ها پاکسازی شود.

کود گیاهی

۲ . ابتدا شما باید علف های هرز را تحت کنترل داشته باشید، سپس، برای اینکه اطمینان حاصل کنید که آب به ریشه های گیاهان خواهد رسید، خاک را تا عمق ۱۵ سانتی متری با چنگک به اندازه کافی زیر و رو کنید.

۳ . برای آزمایش نفوذپذیری خاک، برای چند دقیقه شلنگ آب را در محل مورد نظرتان قرار دهید تا میزان نفوذپذیری خاک را بسنجید.

۴ . اگر شما از الوار بریده شده یا خاشاک چوب به عنوان کود گیاهی استفاده می کنید، ایده ی خوبی است که یک منبع نیتروژن مانند خون و استخوان حیوانات را نیز به آن اضافه کنید.

۵ . پس از اتمام آماده سازی ، بستر و زمین را کاملاً آب دهید و سپس مواد کود گیاهی انتخابی خود را به طور مساوی روی خاک پخش کنید. اطمینان حاصل کنید که با ساقه یا تنه گیاهان در تماس مستقیم قرار نمی گیرد زیرا این امر می تواند باعث پوسیدگی ساقه شود.

۶ . لازم است بدانید حتی اگر بهترین کودها را روی سطح خاک بریزید تنها قادر به نفوذ در عمق ۶ سانتی متری هستند. این در حالی است که کود باید در عمق ۱۰ سانتی متری قرار گیرد تا بتواند به ریشه گیاه برسد. به این ترتیب بهتر است با عمق بیشتری کود دهی را انجام دهید تا به خوبی در خاک ته نشین شده و به ریشه گیاه برسد.

خاک کشت شده ای که به آن نیز کود داده اند نیاز به جذب آب دارد.

از ایجاد هرگونه ارتباط و رابط مستقیمی بین کود و ریشه های گیاهان اجتناب کنید.

مز ایای استفاده از کود حیوانی

هرگونه کود حیوانی که سرشار از مواد مغذی بوده و به خوبی تهیه شده است برای استفاده در باغ بسیار عالی خواهد بود. کود حیوانی مزایای بسیاری دارد که در این بخش به معرفی آن ها می پردازیم

۱ . مقرون به صرفه بودن و تهیه شده از زباله های بازیافت شده خانه ها و باغچه ها

کود حیوانی

۲ . با افزودن مواد آلی ، بافت خاک را بهبود می بخشد.

۳ . به جلوگیری از فرسایش خاک کمک می کند.

۴ . در تابستان رطوبت را حفظ می کند.

۵ . فعالیت های میکروبی خاک را بهبود می بخشد.

۶ . مواد مغذی را بازیافت می کند.

کود حیوانی خوب هنگام تماس با ساقه یا برگ گیاهان، آن ها را نمی سوزاند.

نحوه تولید کود حیوانی

کود حیوانی یک روش آزمایش شده در سرعت بخشیدن به تجزیه طبیعی توسط ارگانیسم های منتخب خاک از مواد آلی است. انبوهی از زباله های حیوانی که به سرعت دمای داخلی بالایی را تولید می کنند، می توانند با سرعت بالایی مواد دور ریختنی را به کود حیوانی خوبی نیز تبدیل کنند و در طول این فرآیند بوی ناخوشایندی را به وجود نمی آورند.

کود حیوانی با گرمایی که تولید می کند، بذرهای علف های هرز و بیماری های مضر موجودات زنده را از بین می برد. کود حیوانی خوب باید تقریباً ۶۰ درجه سانتیگراد دما داشته باشد، این یعنی باید خیلی گرم باشد.

 

نکاتی مهم در نگهداری و استفاده از کود حیوانی

۱ . از یک سطل برای تمیز نگهداشتن و جلوگیری از خیس شدن زیاد کودهای حیوانی در روزهای بارانی استفاده کنید.

۲ . سطل کودها را مستقیم روی خاک قرار دهید به این ترتیب میکرواورگانیسم ها مانند کرم های خاکی می توانند راه شان را به سطل برای تجزیه زباله های موجود بیابند، بنابراین رطوبت اضافه ی موجود از بین خواهد رفت. ( اگر سطل را روی یک سطح پرمنفذ قرار دهید کاملا خیس خواهد شد و محتویات آن فاسد، لزج و بد بو نیز می شود. )

تهیه کود حیوانی

۳ . سطل های خانگی با استفاده از توری های سیمی، چوب، ورق سیمانی و آهنی انتخاب بسیار خوبی هستند؛ اگرچه، ممکن است شما ترجیح دهید که از سطل های پلاستیکی استفاده کنید چون آن ها تمیز، سبک، راحت و ارزان هستند.

۴ . درحالی که شاید یک سطل کافی باشد، دو یا سه سطل هم می تواند پیشنهاد بهتری نیز باشد. یکی از آن ها می تواند برای مواد تازه باشد، دیگری برای مواد سنگین و سطل سوم می تواند برای نگهداری محصولاتی که تمام شده اند استفاده شود تا زمانی که شما نیازمند استفاده مجدد آن ها باشید.

۵ . اجزای آن ها می توانند شامل زباله های آشپزخانه ها باشد از قبیل استخوان های گوشت، پوست تخم مرغ و زباله های باغ شامل علف های هرز، چمن های چیده شده و بخش های هرس شده گیاهان و درختان. یادتان باشد هرگز برای تهیه کود حیوانی از بخش های بیمار گیاهان استفاده نکنید.

۶ . این مهم است که با حجمی از مواد خوب شروع کنید به این ترتیب دمای درونی به آرامی افزایش می یابد تا به مرز تجزیه کردن برسد. هوا در این فرآیند بسیار اهمیت دارد، بنابراین مواد خوب را مانند چمن های چیده شده و مواد درشت دیگر با هم مخلوط کنید. مواد را در سطل زباله فشرده یا بسته بندی نکنید بدین گونه هوا به آن ها راه پیدا می کند و بهترین نتیجه که مرطوب شدن آن ها است نه خیس شدن شان به دست می آید.

۷ . در صورت امکان، مواد باید در لایه هایی با ضخامت بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری اضافه شوند، یک لایه از مواد درشت در پایین و به دنبال آن یک لایه نازک از مواد ریز را قرار دهید، به این ترتیب تا پایان لایه ها را روی هم قرار دهید. تا حد امکان از انواع زباله های آلی استفاده کنید.

۸ . برای داشتن کود حیوانی با بهترین کیفیت، باید سطل را جا به جا کنید و مواد را به صورت منظم با هم مخلوط کنید.

مواد افزودنی برای تهیه کود حیوانی

مواد افزودنی خاموش برای داشتن یک کود خوب بسیار ضروری نیستند، اما می توانند مزایایی داشته باشند:

نیتروژن ، به مقدار کم مورد استفاده قرار می گیرد ، مواد حاصلخیزکننده یا کودهایی مانند خون و استخوان فرآیند تجزیه را سرعت خواهند بخشید.

سنگ گچ ( سولفات )، به کاهش بو کمک خواد کرد.

سازندگان کودها، احتمال دارد تکثیر اورگانیسم های خاک را افزایش و بهبود دهد.

آهک اضافه نکنید. برخلاف تصور عامه مردم، کود حیوانی خیلی اسیدی نیست و استفاده از آهک ممکن است برای محصول نهایی بستر باغی که حاوی گیاهان علاقمند و نیازمند اسید مانند آزالیا ، رودودندرون ( گل صد تومانی ) ، درخت و گل کاملیا و ماگنولی هستند مناسب نباشد.

 

تهیه کود حیوانی چقدر زمان می برد؟

یک سطل زباله پلاستیکی کاملا مهر و موم شده اگر در جایی که کاملا آفتاب به آن می رسد، قرار داشته باشد، می تواند در طول ۶ هفته کود را آماده کند.

در اواسط زمستان هنگامی که درجه حرارت هوا پایین تر است و تابش آفتاب نیز کم تر است، ممکن است مدت زمان طولانی تکمیل این روند بیشتر شود. در تور مرغی ( فنس )، ورق های چوبی و سیمانی ممکن است تا سه ماه طول بکشد.

زیرا اغلب بزرگتر بوده و دارای سطح بیشتر و مشخصی نیز هستند که در معرض دمای محیط قرار دارند.

کود گیاهی و حیوانی

کود شما چه زمانی آماده است؟

وقتی که مواد سطل شما قهوه ای تیره یا شبیه به خاک رس شدند بدون اینکه هیچ اثری از مواد مختلف اولیه باقی مانده باشد.

کود باید اندکی مرطوب باشد و هنگامی که شما دستتان را به آرامی در سطل می برید از اطرافش به بیرون بریزد و بویی شیرین و سالم نیز داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *