دانستنی های کشاورزی

راهنمای نصب و راه اندازی انواع سیستم آبیاری

راهنمای نصب و راه اندازی انواع سیستم آبیاری

سیستم آبیاری، ساده ترین و کارآمدترین روش برای سبز و سالم نگه داشتن باغ شما است. در این راستا لازم است بدانید سه نوع سیستم آبیاری وجود دارد که این سیستم‌ها عبارتند از سیستم ریز اسپری ، آبیاری قطره‌ای و همچنین سیستم آبیاری بارانی.

با توجه به اهمیت آبیاری در کشاورزی بر آن شدیم تا در این مقاله شما را برای انتخاب و نصب سیستم آبیاری مناسب در مزرعه و باغ تان کمک کنیم. پس با ما همراه شوید.

راهنمای نصب و راه اندازی انواع سیستم آبیاری

۱ . برای سیستم‌تان برنامه ریزی کنید

سیستم آبیاری

یک نمودار روی کاغذ بکشید و از آن برای نمایش اندازه و برنامه باغ‌تان استفاده کنید. در نظر داشته باشید که باید همه چیز را مانند آلونک ها، درختان، زمین باغ، نواحی چمن زاری، مسیرها وشیرهای آب در این برنامه ریزی در نظر بگیرید و بر روی کاغذ بیاورید.

از این برنامه ریزی به عنوان زمینه ای برای اجرای طرح سیستم جدید آبیاری تان دقیقاً آن گونه که می خواهید، استفاده کنید و به این ترتیب متوجه خواهید شد که به چه اجزهایی برای ساخت آن نیاز دارید. برای استفاده از سیستم های آبیاری بارانی و میکرو اسپری باید توجه کرد که سر اسپری ها به اندکی فشار نیاز دارد تا آب را پخش کنند.

اجزای اصلی مورد نیاز شما برای نصب سیستم آبیاری

۱ . لوله ی ۱۳ میلی متری

۲ . لوله ۴ میلی متری ( لوله ۱۹ میلی متری هم برای سیستم های پاپ آپ توصیه می شود )

۳ . اتصال دهنده های آرنجی، اتصال دهنده های تی شکل و سایر اتصال دهنده ها با اندازه مناسب، در پوش ها و بست های مخصوص لوله های پلاستیکی

۴ . آچارهای مناسب

۵ . چاقوی تیز

۶ . اسپری های مخصوص، دریپر ( قطره ای ) و بارانی هر کدام بسته به نیازتان که انتخاب کرده اید

۷ . نیپل

همچنین، توصیه ما به شما این است که یک فیلتر هم نصب کنید تا مطمئن شوید سیستم آبیاری تان مسدود نمی شود. اگر شما یک سیستم قطره ای نصب کنید و به جای آنکه از قطره چکان ها آب به صورت قطره ای بیاید به صورت فورانی و جهشی بیاید قطعاً به یک کاهش دهنده فشار هم نیاز دارید. خوب است بدانید در بازار دستگاهی که ترکیب فیلترها و کاهش دهنده های فشار باشد موجود است.

تنظیم جریان آب

آبیاری زمین کشاورزی

برای چمن ها و زمین باغ، جریان آب را شیر آب تعیین خواهد کرد که چه تعداد آب پاش برای هر مسیر مناسب است و می توانید قرار دهید. برای آزمایش جریان آب باغ تان، زمان بگیرید تا متوجه شوید چند ثانیه نیاز است تا یک سطل ۹ لیتری پر شود.

هر شیر آبی را که قصد دارید از آن استفاده کنید، آزمایش کنید. چند بار در روز این آزمایش را انجام دهید و کم ترین زمان برای پر شدن سطل را انتخاب کرده و در نظر بگیرید.

( نکته مهم: برای سیستم های آبیاری بارانی، به شما پیشنهاد می دهیم که برای اجرای برنامه تان زمان را برای پر شدن سطل ۹ لیتری در آخر یک ردیف یا مسیر از باغ در نظر بگیرید. )

توجه داشته باشید که آب پاش های ریز اسپری، قطره ای و بارانی هر کدام جریان آب مخصوصی دارند.

میزان جریان آب همه سطل هایی را که قصد دارید در هر مسیر از باغ استفاده کنید، با هم محاسبه کنید و جمع بزنید و مطمئن شوید که از میزان جریان شیر آب تجاوز نمی کند.

مدت زمان پر شدن سطل به ثانیه مقدار استفاده شده از جریان شیر آب( لیتر بر ساعت) (Lph )
۵ ۵۱۸۴
۸ ۳۲۱۶
۱۰ ۲۵۹۲
۱۵ ۱۷۲۸
۲۰ ۱۲۹۶
۲۵ ۱۰۰۸
۳۰ ۸۶۴
۳۵ ۷۴۰
۴۰ ۶۴۸

قابل توجه: میزان جریان آب قابل استفاده ۸۰% از جریان حقیقی آب محاسبه شده است

انتخاب یکی از انواع سیستم های آبیاری

۱ . سیستم آبیاری ریز اسپری

سیستم آبیاری ریز اسپری برای گل های سطح باغ، صخره های مصنوعی که برای رشد گیاهان استفاده می شوند، سرخس ها و سبزی های باغچه ای بسیار مناسب هستند. این سیستم به گونه ای طراحی شده که آب به راحتی به برگ ها و خاک می رسد و عمل جذب توسط آن ها نیز به آسانی میسر می شود. همچنین این سیستم تضمین می کند که هر گیاه به مقدار کافی و مناسب آب دریافت می کند.

علاوه بر این، سیستم آبیاری ریز اسپری میزان عملکرد، فشردگی خاک و اسپری کردن بی اندازه به محل های عبور و حصارهای باغ را به حداقل می رساند. ریز اسپری ها دارای انواع مختلفی چون آب پاش های ۳۶۰ درجه ای ( دایره ای )، ۱۸۰ درجه ای ( نیم دایره ای )، ۹۰ درجه ای ( ربع دایره ای )  و همچنین نواری هستند که برای هرگوشه ای از باغ تان مناسب خواهند بود.

به یاد داشته باشید این آب پاش ها باید در فاصله ۱ تا ۵/۱ متری از هم قرار گیرند. از لوله های بلند تر یا از ستون هایی که سر اسپری ها را بالا می برند برای قرار دادن آن ها بالای شاخ و برگ های بوته ها و سبزی ها استفاده کنید.

۲ . سیستم آبیاری قطره ای

یک سیستم آبیاری قطره ای به آرامی قطره های آب را بر خاک می ریزد و  به این ترتیب آب به اعماق خاک و ریشه گیاه نفوذ خواهد کرد. این سیستم آبیاری برای درختان، بوته ها، گیاهان گلدانی و گیهانی که در سبدها قرار می گیرند و همچنین سبزی و گوجه بسیار مناسب و ایده آل است.

سیستم آبیاری قطره ای

یک سیستم آبیاری قطره ای به آسانی می تواند برای میزانی که هر گیاه به آب نیاز دارد، تنطیم شود. قطره چکان های تعبیه شده در این سیستم آبیاری برای جلوگیری از اتلاف آب در سطح باغ بسیار مناسب هستند.

جالب است بدانید چون این نوع آبیاری کم تر از سیستم آبیاری ریز اسپری تحت تاثیر باد و تبخیر قرار می گیرد. اگر در باغ تان خاک شنی دارید، و اگر جایی که آب پخش می شود خاک مقاوم است، سعی کنید قطره چکان ها را در کنار یکدیگر قرار دهید و بیشتر از حد معمول و زمان بیشتری آبیاری را انجام دهید.

برای آبیاری قطره ای یک درخت، به دور آن به صورت گرد یک لوله ۱۳ میلی متری قرار دهید و این لوله گرد را با یک متصل کننده تی به خط اصلی آبیاری وصل کرده و انتهای آن را نیز با یک درپوش ببندید.

۳ . سیستم آبیاری بارانی

تعبیه یک سیستم آبیاری بارانی دائمی در زمین روشی بسیار موثر برای آبیاری چمن زار و زمین باغ است. آب پاش های سیستم آبیاری بارانی زمانی که شیر آب باز می شود شروع به آبیاری می کنند و زمانی که آب در آن ها نباشد؛ جمع و خاموش می شوند، این امر به شما اجازه خواهد داد تا چمن ها را با خیال راحت بزنید. سیستم آبیاری بارانی برای آبیاری چمن ها و زمین باغ های بزرگ، انتخاب بسیار ایده آلی است.

طیف وسیعی از سرهای اسپری در طرح های مختلف وجود دارد که شما می توانید متناسب با چمن ها و زمینی که قصد آبیاری اش را دارید، آن ها را تهیه کنید. برای جریان بهینه آب در سیستم آبیاری بارانی ما به شما توصیه می کنیم از لوله ۱۹ میلی متری استفاده کنید. فراموش نکنید که میزان جریان آب را در انتهای یکی از مسیرها آزمایش کنید تا به این صورت مشخص شود که چه تعداد آب پاش برای هر ردیف باید تهیه شود.

نصب و راه اندازی سیستم آبیاری مورد نظر

با استفاده از برنامه خود، اجزای مورد نیازتان را در محل هایی از باغ که قصد نصب آب پاش دارید، قرار دهید. لوله ها را روی زمین باز کنید و از آجر یا تکه های چوب برای نگه داشتن آن ها استفاده کنید. کار را از شیر آب شروع کنید، لوله ها را به طول های مورد نیاز برش بزنید و در هر جایی که نیاز است متصل کننده های آرنجی یا تی شکل استفاده کنید تا به شکل مطلوب برسید.

نصب سیستم آبیاری

در صورت جمع شدن انتهای لوله ها آن ها را در آب داغ قرار دهید تا منعطف شده و به راحتی کار انجام شود. فراموش نکنید قبل از اینکه انتهای لوله ها را با متصل کننده ها به یکدیگر وصل کنید، آن ها را با نخ یا هر ریسمانی به هم وصل کنید تا این کارتان به راحتی صورت بگیرد.

در صورتی که لوله باید از زیر یک مسیر عبور و مرور رد شود، می توانید با زدن یک نازل به شیلنگ با فشار زیاد یک تونل بسازید. شیر آب را با حداکثر فشار باز کنید و سپس چوبی را در خاک زیر مسیر مورد نظر فشار دهید.

اگر از شیرهای خاموش یا سیستم های آبیاری قطره ای یا ریز اسپری استفاده می کنید تصمیم بگیرید که کجا می خواهید شیر بگذارید، سپس تعداد ریز اسپری ها را در یک ردیف افزایش دهید. در نهایت برای اینکه مطمئن شوید هیچ گونه کثیفی، شن و یا نشتی در لوله ها وجو ندارد آب را با فشار زیاد در آن ها باز کنید.

مونتاژ لوله های آبیاری

انتهای لوله را با یک بست ببندید.  برای مونتاژ کردن لوله ها، از آچار استفاده کنید و در نقاط مناسب لوله را سوراخ کنید. اگر اشتباه کردید نگران نباشید به آسانی یک نیپل در سوراخ قرار دهید و سوراخ را مسدود کنید. برای دسترسی بیشتر به گیاهان گلدانی، سبدی و غیره ، از لوله ۴ میلی متری به عنوان یک خط توزیع از خط اصلی تامین کننده استفاده نموده و از یک اتصال دهنده ۴ میلی متری نیز برای اتصال آنها استفاده کنید.

سپس، یک آب پاش قطره چکانی یا ریز اسپری را به انتهای لوله ۴ میلی متری متصل کرده و هرگونه که نیاز است سرهای قطره چکان یا ریز اسپری را به لوله ها و یا ستون چوبی وصل کنید. اگر لوله ها، بالای زمین یا در امتداد دیوار و فنس قرار داشته باشند ریزاسپری ها مستقیم باید به لوله اصلی متصل شوند. (آنها هرگز نباید به طور مستقیم به لوله های بالای زمین پیچ شوند زیرا در هنگام باران ممکن است با پاشیدن خاک مسدود شوند.)

آب پاش های بارانی به لوله اصلی با متصل کننده های تی و آرنجی شکل به هم وصل می شوند. ( فراموش نکنید که برای اطمینان از اتصالات، ابتدا متصل کننده هایی را که استفاده کرده اید بررسی کنید. ) نکته قابل توجه نیز این است که مطمئن شوید تعداد آب پاش های استفاده شده از تعدادی که مناسب با جریان آب پیشنهاد شده بود، تجاوز نکند. آب را باز کنید و سیستم آبیاری تان را آزمایش کنید. زمانی که احساس رضایت داشتید همه ی اتصالات را ایمن کرده و همه گیره های لوله ها را با انبردستی محکم کنید.

سیستم آبیاری را زیر خاک قرار دهید

برای سیستم های آبیاری قطره ای و ریز اسپری، یک گودال کم عمق ۳۰ میلی متری حفر کنید. خط اصلی تان را درون آن قرار دهید و با خاکی که از آن مطمئن هستید و قبلاً لوله های بالایی را رویش قرار داده اید، آن ها را بپوشانید. از آنجایی که قرار دادن لوله ها در زیر خاک به جلوگیری از رشد جلبک ها بر روی آن ها کمک می کند می توانید در سطح باغ هم آن ها را با پوست درختان بپوشانید.

راه اندازی سیستم آبیاری

برای سیستم های آبیاری بارانی، از ستون های چوبی مشخص شده یا ریسمان های مشخص به عنوان راهنما برای حفر گودال ها استفاده کنید. یک گودال وی  ( v ) شکل به عمق ۲۰ سانتی متر حفر کنید. سپس، سنگ و خاک های درون آن را بیرون بیاورید تا بتوانید بدون آسیب زدن به سیستم آبیاری آن را جا به جا کنید.

برای انجام آسان تر این کار، سنگ و خاک ها را درون یک پلاستیک بگذارید و آن ها را در اطراف گودال پخش کنید. سیستم آبیاری را در گودال ها قرار دهید و آب پاش های بارانی را با خاک بپوشانید. در انتها، مطمئن شوید آب پاش ها در ارتفاع درستی قرار گرفته اند و سپس با خاک هایی که از گودال خارج کرده اید آن ها را بپوشانید

کنترل کردن سیستم آبیاری

سیستم آبیاری شما چه از مدل بارانی باشد و چه ریز اسپری یا قطره ای، لوازمی وجود دارند که به شما اجازه می دهند سیستم آبیاری تان را آنگونه که به آن نیاز دارید به کار گیرید وکنترلش کنید.

آبیاری اتوماتیک به وسیله کامپیوتر

این مدل از آبیاری به وسیله کامپیوتر به شما اجازه می دهد که به صورت اتوماتیک در ساعت هایی که شما مشخص کرده و برای سیستم تعریف می کنید به باغ تان آب بدهید.

پخش کننده های آب

یکی از لوازم ایده آل برای آبیاری به وسیله کامپیوتر، پخش کننده های آب است. این پخش کننده ها به شما این امکان را می دهند تا از شش نقطه و از یک شیر آب به صورت اتوماتیک باغ تان را آبیاری کنید.

تایمر آب

با کمک یک تایمر، سیستم آبیاری بعد از یک دوره آبیاری مشخص که بین ۵ دقیقه تا ۲ ساعت متغیر است و شما آن را مشخص می کنید به صورت اتوماتیک خاموش می شود.

شیرهای آب دو قلو

به شما این امکان را می دهد تا دو سیستم آبیاری تان از یک شیر آب اصلی استفاده کنند.

آداپتورهای چند جریانی

چهار خروجی شیر قابل تنظیم برای چهار سیستم آبیاری مختلف که از یک شیر اصلی استفاده می کنند، تهیه کنید.

نگهداری از سیستم های آبیاری

آبیاری قطره ای

برای داشتن سیستم آبیاری باغ و کار کردن با یک سیستم آبیاری بی نقص و بی مشکل نیاز است که به صورت منظم فیلترهای آب را تمیز کنید.

آگر آب پاش های ریز اسپری مسدود شدند، زمانی که آب در آن ها جریان دارد در پوششان را بردارید، به این صورت هرگونه کثیفی از آن ها خارج خواهد شد.

آب پاش و یا قطره چکان های سیستم آبیاری قطره ای به آسانی با برداشتن آن ها از لوله و جدا کردن دو قسمت قطره چکان ها از هم تمیز می شوند. قسمت هایی را که از هم جدا کرده اید زیر شیر آب شست و شو دهید و دوباره به هم وصل کنید.

اگر کثیفی یا شن و ماسه ای آب پاش های سیستم آبیاری بارانی را مسدود کرد به راحتی نازل را از پیستون جدا و آن را تمیز کنید، و پس از شستشوی سیستم و دوباره آن را وصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *