دانستنی های کشاورزی

کشاورزی خانوادگی تحولی در جهان

کشاورزی خانوادگی

زمانی که مجمع عمومی سازمان ملل سال ۲۰۱۴ را به عنوان سال بین المللی کشاورزی خانوادگی نام گذاری کرد؛ به نظر می رسید که این امر یک فرصت نادر برای پیشرفت جهانی در صنعت کشاورزی باشد.

نامگذاری سالیانه در سازمان ملل متحد

کشاورزی خانوادگی

در آن زمان، این نامگذاری با هدف «افزایش بهره وری از خانواده کشاورز و صاحبان املاک کشاورزی با در نظر گرفتن توجه جهانیان به نقش مهمی که این امر در ریشه کنی گرسنگی و فقر، تامین امنیت غذایی، بهبود معیشت، مدیریت منابع طبیعی و همچنین حفاظت از محیط زیست دارد ” اعلام شد. سازمان ملل اهمیت قابل توجهی به صنعت کشاورزی دارد. این سازمان اخیراً، سال ۲۰۱۵ را سال بین المللی خاک و ۲۰۲۰ را سال بین المللی گیاهان سالم اعلام کرد.

این کمپین های یک ساله برای اهداف کوتاه مدت و مقطعی بسیار کاربردی و مفید هستند. اما شواهد نشان می دهد متاسفانه پس از گذشت مدت ۳۵۶ روزه، کمپین ها به فراموشی سپرده شده و یا بسیار کمرنگ می شوند. بدین ترتیب لازم است بدانید سازمان ملل گاهی اوقات یک دهه کامل را به موضوعات بسیار مهم جهانی اختصاص داده تا اهمیت آن را پررنگ تر جلوه دهد. به طور مثال بهبود اوضاع اقیانوس ها یا از بین رفتن آفریقا از جمله این موضوعات هستند.

سال ۲۰۱۹ آغاز دهه زراعت خانوادگی

حالا مهم ترین موضوعی که مدنظر این سازمان قرار گرفته است مسئله کشاورزی است. سازمان ملل متحد اعلام کرده که سال ۲۰۱۹ آغاز دهه کشاورزی خانوادگی است. این سازمان با شناخت ۵۷۰ میلیون مزرعه خانوادگی در سطح جهان، آن ها را “بزرگترین کارفرمایان دنیا” می نامد.

سازمان ملل متحد قصد دارد از دهه کشاورزی خانوادگی به عنوان یک چارچوب برای توسعه سیاست های عمومی کشورها و همچنین سرمایه گذاری در راستای حمایت از مزارع خانوادگی استفاده کند. جالب است بدانید بیش از یک سال بر روی این موضوع مطالعه شده است. در واقع، این موضوع تاکید می کند که چگونه مزارع خانوادگی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد به خصوص در مورد تغذیه و امنیت غذایی کمک می کنند.

با توجه به نقش حیاتی کشاورزی خانوادگی در بهبود عواملی همچون تغذیه، تضمین امنیت غذایی جهانی و حفظ تنوع زیستی جهان که نبود آن ها همچنان از عوامل مهم فقر و گرسنگی در جهان هستند، دهه زراعت خانوادگی قصد دارد دید زنان و مردان روستایی را بازتر کرده و نیاز به سیاست های عمومی خاص را برای ریشه کن کردن فقر روستایی ایجاد نمایند. از طرفی دیگر می توان از پتامسیل کامل کشاورزان خانودادگی برای ایجاد امنیت غذایی استفاده نمود.

چگونه از دهه زراعت خانوادگی بهترین بهره را ببریم؟ 

زراعت خانوادگی

اما سوالی که ممکن است برایمان پیش بیاید این است که چگونه می توان بهترین نفع را از این ۱۰ ساله برد و به اکثر اهداف خود در این زمینه رسید؟ قطعاً ایده ها و نظرات مختلفی در این جا به ذهنتان خطور کرده است. ما مطمئن هستیم که خوانندگانمان ایده های بیشتری  در این زمینه دارند، اما در اینجا به برخی از این راه های پیشنهادی اشاره کرده ایم، پس با ما همراه شوید:

 فرصت را غنیمت بشمارید

واضح و مبرهن است که دیگر چنین فرصتی که یک دهه کامل را به موضوع کشاورزی خانوادگی اختصاص دهند در دوره زندگی انسان ها اتفاق نخواهد افتاد بنابراین باید نهایت استفاده را از این دوره بکنید. پس اجازه ندهید که این فرصت طلایی از بین برود و در نهایت تنها حسرت و افسوس آن برایتان باقی بماند.

از دهه کشاورزی خانوادگی به عنوان یک نیروی محرکه استفاده کنید

کانادا یک کشور چند فرهنگی و جهانی است. به طور کلی، می توان از این کشور به عنوان بخشی از این تلاش بین المللی استفاده کرد تا بتوان در کشاورزی به ویژ بخش فدرالی سرمایه گذاری کند و به اهمیت این موضوع بپردازد که  که چگونه مزارع خانوادگی به میزان قابل توجهی به تولید ناخالص داخلی کمک می کنند.

از آن نهایت استفاده را داشته باشید

سازمان ملل متحد می گوید کشاورزان خانواده حدود ۸۰ درصد از غذاهای جهان را تولید می کنند و ۷۰ تا ۸۰ درصد از زمین های کشاورزی موجود را می کارند. این رقم در کانادا به میزان قابل توجهی بالاتر است، زیرا کشاورزان خانوادگی گفته اند که تا ۹۷ درصد از کل مزارع حساب می شود. این آمار در کانادا به طور گسترده ای قابل قبول نیست، چراکه مزارع بسیاری تحت پوشش شرکت های زراعی قرار دارند.

دهه کشاورزی خانوادگی را در چشم انداز قرار دهید

مزارع خانوادگی

عضویت سازمان ملل شامل بسیاری از کشورهائی است که کشاورزان خانوادگی “مالکین کوچک” اما تولید کنندگان اصلی آن ها هستند. بر این اساس، اهمیت بسیار زیادی را برای کشاورزان می بینید که با استانداردهای جهانی، عملکرد بسیار ضعیفی دارند. قرار دادن مزارع خانواده در چشم انداز مصرف کنندگان برای ارتقای درک بیشتر نیاز به کشاورزی امری ضروری است.

بله، ما همچنین کشاورزان خانوادگی داریم که نیاز بازارهای محلی را به خوبی برآورده می کنند و خواستار ورود به بازارهای بزرگتر هستند. اما همه کشاورزان خانواده با هدف رشد اقتصاد کشور خود حجم لازم را تولید نمی کنند تا بتوانند علاوه بر برآورده سازی نیاز کشور خود در امر صادرات نیز ارزی آوری داشته باشند.

نمونه کارهای خود را ارائه دهید

به گفته سازمان ملل متحد، کشاورزان خانوادگی در حفظ تنوع زیستی زیست محیطی، ایجاد انجمن های فعال در این زمینه، تضمین امنیت غذایی، تغذیه و سلامتی نقش مهمی دارند.

مطمئنا کشاورزان خانواده فعال در این زمینه می توانند به وسیله رسانه های اجتماعی مختلف نمونه فعالیت های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. به نظر می رسد مصرف کنندگان دوست داشته باشند که درباره تولید مواد غذایی مورد نظرشان مطالب بیشتری بدانند.

بنابراین به اشرتاک گذاشتن دانسته های کشاورزان خانوادگی و ارائه ایده های نو در قبال دریافت ایده های نو می تواند تحولی عظیم در حوزه کشاورزی ایجاد کند.

زنان نقشی حیاتی در مزارع خانوادگی دارند

نقش زنان در کشاورزی خانوادگی

سازمان ملل متحد هشدار می دهد که تقویت خانواده های کشاورز و دستیابی به اهداف پایدار در این زمینه، بدون توانمند سازی زنان و برابری جنسیتی وجود نخواهد داشت. در بسیاری از کشورها، بیشتر کشاورزان، زن هستند. بنابراین ترغیب زنان کشاورز برای فعالیت در کنار خانواده شان می تواند امر بسیار مهمی در توسعه صنعت کشاورزی باشد.

با اعلام امسال به عنوان آغاز دهه زراعت خانوادگی علاوه بر باز کردن دید افراد بر اهمیت این موضوع، می توان به مبارزه با روش های نادرست کشاورزی که یکی از چالش برانگیزترین مسئله در این حوزه می باشد، پرداخت. بعلاوه اینکه، این اعلامیه می تواند فرصت مناسبی باشد تا کشاورزان حول موضوعاتی از قبیل تغییرات اقلیمی و سلامت روان بپردازند. چراکه این موضوعات بخش های مهمی در کشاورزی هستند و در زندگی بشر بسیار حائز اهمیت خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *