دانستنی های کشاورزی

هفت محصول کشاورزی قابل کاشت در زمستان

محصول کشاورزی جهت کاشت در زمستان

قبل از معرفی این ۷ محصول کشاورزی جهت کاشت در زمستان، گفتنی است که این محصولات مناسب نواحی سردسیر هستند؛ پس بهتر است حتماً این نکته را مد نظر داشته باشید.

بنابراین اگر در مناطق سردسیر زندگی کرده و قصد کشت محصولی مناسب را در فصل زمستان دارید؛ سعی کنید محصولاتی را انتخاب کنید که بتوانید تا قبل از یخ زدن زمین و در مدت استراحت خودتان در فصل زمستان آن ها را بکارید.

معرفی هفت محصول مناسب برای کاشت در زمستان

تقریباً تمام درختان میوه یا همان بوته ها مانند توت فرنگی و انگور می توانند در تمام طول زمستان قبل از یخ زدن زمین کاشته شوند. اما زمانی که به موارد کوچک تر می رسیم، ( به دنبال گونه ای خواهیم بود که می تواند مناسب بستر یک باغ با ابعاد متوسط باشد ) گزینه‌ها برای کاشت محدود می شوند.

محصول کشاورزی جهت کاشت در زمستان

محصولاتی که در این جا به آن ها اشاره شده است نمی توانند در حالی که به خواب رفته اند و شکوفه می دهند، زنده بمانند. بنابراین لازم است این محصولات را قبل از اتفاقات مهم و غیر قابل پیش بینی همچون یخ زدگی شدید یا باز شدن یخ زمین در منطقه تان، بکارید.

این محصولات کشاورزی می توانند یک ماه قبل از سبزیجات باغ های دیگر کاشته شوند، چون شما این محصولات را با ریشه هایی که در خواب هستند؛ می کارید. اما اگر نمی توانید این گیاهان را در این فصل از سال در منطقه خودتان پیدا کنید، بهتر است آن ها را به روش آنلاین و از طریق سایت های معتبر اینترنتی خریداری کنید.

پس از این که آن ها را کاشتید برای حفاظت از ریشه ها که ممکن است به صورت غیر منتظره ای یخ بزنند، آن ها حتماً را با لایه پوشالی و کود  ۵ سانتی متری بپوشانید. این گیاهان در اوایل بهار، با اولین برگ های خود، کود و خاک را هُل داده و از زمین بیرون می آیند.

 

۱. انتخاب توت فرنگی برای کاشت در زمستان

شما می توانید گیاه توت فرنگی خفته را در زمستان سفارش دهید تا بسیار ارزان تر از توت فرنگی های گلدانی باشد که می‌توانید در بهار خریداری کنید. به آسانی ریشه های اسپایدری یا عنکبوتی این گیاه را در خاک قرار دهید و بپوشانید، این محصول بی برگ را رها کنید تا به محض برگ در آوردن خاک را هُل دهد و بیرون بیاید. جالب است بدانید بوته توت فرنگی بدون این که به کاشت دوباره نیاز داشته باشند، برای دو یا سه سال برایتان محصولات لذیذ  باکیفیتی را تولید می کند.

۲. مارچوبه محصول قابل کشت در زمستان

کاشت مارچوبه در زمستان

مارچوبه به ندرت از طریق بذر رشد می کند و معمولاً به عنوان شاخه های خوابیده ( دسته ای از ریشه ها ) در اواخر زمستان کاشته می شود. برای کاشت این گیاه در فصل زمستان باید ریشه ها را در عمق ۲۵ سانتی متری زمین بکارید؛ سپس می بینید که با گذر زمان این گیاه با جوانه زدن در مرکز هر ساقه به سمت بیرون رشد خواهد کرد. بهتر است آن را با ۵ سانتیمتر خاک و کود بپوشانید.

سپس در فصل بهار، کود را کنار بزنید و همان طور که مارچوبه ها مانند نیزه به سمت آسمان رشد می کنند، اگر حفره ای در  اطراف آن به وجود آمده، آن را بپوشانید. لازم است بدانید مارچوبه های کاشته شده در سال اول برای برداشت به اندازه کافی بزرگ نخواهند بود. اما شما نیاز ندارید که این کار و فرآیند دشوار را هر سال انجام دهید؛ زیرا این کاشت به مدت یک دهه برای شما تولید پلکانی خواهد داشت.

راه اندازی مزارع کانتینری قابل حمل چگونه است؟

۳. ریواس یکی دیگر از محصولات انتخابی برای کاشت در زمستان

ریشه های ریواس که آن را به نام رواش یا ریواچ نیز می‌شناسند؛ شبیه به ریشه های هویچ، توده ای و درهم و برهم هستند. کاشت ریواس بسیار آسان است، در واقع شما می توانید در حالی که ساقه هایشان را در بالا قرار می دهید آنها را در یک سوراخ کم عمق، بکارید. اما به خاطر بسپارید که باید آن ها را به سطح مین بچسبانید.

شما می توانید به مدت پنج سال یا بیشتر این محصول را برداشت کنید و البته فراموش نکنید قبل از این که محصول کم شود باید دوباره آن را بکارید.

۴. ترب کوهی مناسب برای کاشت در زمستان 

کاشت ترب کوهی در زمستان

این ریشه گوشتی سفید را اگر تقریباً زیر ۵ سانتی متر خاک قرار دهید، به سرعت رشد می کند و به انبوهی از ترب کوهی خواهد رسید. برای اولین بار و در زمان مقرر، شما می توانید دسته ای از ریشه های این گیاه را از یک طرف در خاک فرو کنید. سپس مشاهده خواهید کرد که به سرعت مقدار انبوهی از این گیاه به دست خواهد آمد. به خاطر داشته باشید که ترب کوهی جزء گیاهان متجاوز است و رشد آن زیاد و گسترده است. بنابراین، لازم است آن را در گلدان یا فضایی محدود بکارید. گفتنی است که این محصول دائمی است و به طور نامحدود بدون کاشت مجدد تولید می شود.

۵. سیب زمینی محصولی سالانه برای کاشت در زمستان

سیب زمینی های خریداری شده را با یک نگاه اجمالی به قطعات ۴ و۵ سانتی متری تقسیم کنید ( بهتر است از سیب زمینی های اورگانیک استفاده کنید، چون اگر آن ها سالم نباشد، رشد و تولید خوبی نخواهید داشت. ). برای کاشت سیب زمینی در فصل زمستان بهتر است بدانید که باید آن ها را در عمق ۲۰ سانتی متری زمین بکارید.

همچنین باید قسمتی از سیب زمینی را که در این مرحله بدون پوست است رو به بالا قرار دهید و درست مانند بقیه محصولات ذکر شده تا زمان رشد که سر از خاک بیرون می آورد کامل در زیر خاک دفن کنید. لازم به ذکر است که سیب زمینی یک محصول سالانه است که باید هر سال کاشته شود.

۶ . برای کاشت در زمستان پیاز و سیر را انتخاب کنید

یکی دیگر از محصولاتی که می توانید برای کاشت در فصل زمستان انتخاب کنید سیر  و پیاز هستند. قبل از هر اقدامی برای کاشت این محصولات لازم است بدانیداگر شما این محصولات را توسط بذرشان بکارید، باید زمان بیشتری را برای برداشت آن ها سپری کنید بنابراین ممکن است لازم باشد تا بهار صبر کنید و سپس امکان برداشت محصول خود را داشته باشید.

اما اگر شما این محصولات را زمانی که به صورت پیازچه و یا کوچک هستند بکارید، می توانید برداشت زودهنگام تری داشته و محصولات مورد نظر خود را در اواخر زمستان برداشت نمایید. برای کاشت سیر و پیاز باید آن ها را با نوک شان که تیزتر است در سطح خاک بکارید و روی شان را به خوبی بپوشانید. دقت داشته باشید که کاشت و برداشت این محصولات پر مصرف، سالانه است و باید برای به دست آوردن آن ها هر ساله برنامه داشته و زمین های مورد نظر را کنار بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *