دانستنی های کشاورزی

فرآیند تبدیل شدن بذر به گیاهان چگونه است

آبیاری بذر گیاه

پرورش بذر می تواند ساده ترین و پرطرفدارترین روش جهت داشتن گیاهانی برای باغ تان باشد.

بنابراین اگر شما نیز قصد پرورش گیاهانی را دارید که در مرحله بذر و دانه هستند، می توانید مراحل ساده ذکر شده در این مقاله را دنبال کنید و از نتایجی که به دست می آورید، حس بسیار خوشحال کننده ای داشته باشید.

فرآیند تبدیل شدن بذر به گیاهان چگونه است

برای کشت بذر به چه چیزهایی نیاز خواهید داشت

وسایل لازم برای کشت بذر

پرورش بذر می تواند مراحل متعددی را داشته باشد که باید به خوبی رعایت شده تا نتیجه دلخواه حاصل شود. علاوه بر این استفاده از لازم ضروری برای این کار امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. برای خواندن جزئیات بیشتر در این زمینه می توانید در ادامه با ما همراه شوید.

بذر مورد نظرتان را به درستی انتخاب کنید

در واقع، بذرهای تازه دو برابر بذرهایی که زمان زیادی از نگهداری و داشتن آن ها می گذرد جوانه می زنند و ریشه دارند. بنابراین، تاریخ مصرف بذرها را که روی بسته بندی بسیاری از آن ها نوشته می شود؛ بررسی کنید.

مخلوط کاشت بذرها

بذرهای مخلوط کاشته شده باید دسترسی کاملی به آب داشته باشند. به این ترتیب و با این کار توانایی نگهداری رطوبت کافی برای اینکه بذرها بتوانند در خاک جوانه بزنند به وجود می آید.

هرگز برای کاشت بذر از مخلوط های گلدانی سنتی استفاده نکنید. زیرا بسیاری از آنها حاوی سطوحی از کودهای شیمیایی می باشند که می توانند ریشه های حساس و جوان بذرها را بسوزانند و یا باعث شوند که نهال به سرعت غیر طبیعی رشد کند.

ظروف مخصوص نگهداری بذر

مجموعه ای از گلدان ها، جعبه ها، لوله ها و بسیاری دیگر از ظرف های مناسب برای نگهداری بذرها وجود دارد. فقط به یاد داشته باشید که بهتر است از یک ظرف بزرگ استفاده کنید تا بتوانید جوانه ها را گسترش داده و به محل دیگری انتقال دهید. هنگامی که یک ظرف پر از جوانه شود، آن ها نازک و ضعیف می شوند در نتیجه، گیاهان ضعیفی را تشکیل می دهند.

حالا کشت بذرهای خود را شروع کنید:

۱ . ظروف نگهداری بذرها را تمیز کنید

پرورش و کاشت بذر گل و گیاه در باغچه و گلدان

گلدان ها و ظروف باید قبل از استفاده کاملاً تمیز شوند. خاک هایی که به بدنه گلدان ها می چسبند می توانند حامل بیماری هایی نیز باشند.  بنابراین، آن ها را با مایع ضدعفونی کننده و چند قطره مایع سفیدکننده بشویید؛ این مایع های شست و شو به ویژه آن هایی که مختص نظافت باغ ها هستند برای این کار بسیار عالی خواهند بود. قبل از پر کردن ظرف ها با خاک تازه، آن ها را با آب تمیز بشویید و کاملاً خشک کنید.

۲ . ظرف ها را با خاک مخلوط پر کنید

ظرف را با خاک مخلوط و مخصوص رشد بذر پر کنید تا خاک از لبه ظرف هم بالاتر بیاید. این خاک مازاد را با یک چوب به سمت پایین فشار دهید تا سطح یک دستی به وجود آید، این خاک مخلوط به صورت فشرده در می آید و بستر رشد بذر را فراهم می کند. آسان ترین راه وارد کردن فشار با یک سطح چوبی صاف است.

این ابزار را با چوب های باقی مانده و اضافه ای که دارید بسازید تا برای این کار و ظرف بذرتان مناسب باشد. با یک تکه چوب دیگر پشت ابزاری که ساخته اید بزنید تا فشردن خاک را برایتان آسان تر کند. مخلوط موجود در ظرف باید تا جایی فشرده شود که فضایی به اندازه ی ۲۵ میلی متر ( ۱ اینچ ) در اطراف آن ایجاد شود، این فضا را برای کود و آبیاری به وجود می آوریم. چون به وجود شرایط یکسان در ظرف ها برای بذرهای تان نیاز دارید به یک اندازه خاک آن ها را فشرده سازید.

۳ . بذرتان را بکارید

کشت بذر گیاه

اغلب مرحله بحرانی کل فرایند انتقال دانه از بسته به مخلوط خاک دانه است. هنگامی که برخی از بذرهای گرانبها بر روی زمین می افتند و فراموش می شوند، شور و شوق می تواند به وحشت تبدیل شود. بسیاری از مشکلات را می توان با برنامه ریزی که برای کارتان انجام می دهید از خود دور کنید. قبل از باز کردن بسته بذر، تمام ظروف تان را پر کنید و همچنین دیگر تجهیزات مورد نیازتان را آماده کنید.  همیشه ابتدا دستورالعمل های بسته را بخوانید. آنها معمولاً به شما می گویند که چه زمانی و چگونه باید بذرها را بپاشید و همچنین دمای مورد نیاز برای جوانه زدن چیست.

انواع خاصی از بذرها، مانند گونه های بسیاری از گیاهان بومی استرالیا، ممکن است قبل از کاشت، نیاز به آماده سازی خاصی از قبیل خیساندن در آب گرم برای یک دوره زمانی مشخص داشته باشند.

توصیه می کنیم یک محل کار قابل اعتماد و معقول را انتخاب کنید (هرگز یک باغ رو باز را برای کاشت انتخاب نکنید ). همیشه بذرها را در شرایط مناسبی که محافظ دارد بگذارید تا از برف و خشکسالی دور باشند.

مرحله کاشت بذرها

برخی از بذرها شبیه به گرد و غبار هستند و به همان اندازه نیز آزاردهنده اند؛ پس به هنگام باز کردن بسته بندی بذرها بسیار مراقب باشید.  همچنین قبل از باز کردن مطمئن شوید که بسته بندی از انتها باز نشده باشد. از بسته ی بذرها می توان به عنوان وسیله ای برای پخش کردن آن ها نیز استفاده کرد. گوشه ی بسته را ببرید، قسمت باز شده را رو به جلو بگیرید، به آرامی به بسته ضربه بزنید به این ترتیب بذرها از محل باز شده به بیرون می ریزند.

در حالی که این کار را انجام می دهید، بسته را به آرامی بر روی سطح ظرف حرکت دهید تا دانه ها کاملاً پخش شوند. کاشت غیر مستقیم می تواند با استفاده از چاقویی با لبه پهن که بذرها را به آرامی در خاک مدفون می کند، تکمیل و بهبود یابد. به جز بذرهایی که بزرگ هستند، تلاش نکنید که آنها را با انگشتانتان جا به جا کنید. عرق شما حاوی اسیدها و مواد شیمیایی گوناگونی است که می تواند به دیواره ی نازک دانه ها آسیب برساند، که باعث توقف جوانه زدن و رشد بذرها می شود.

آبیاری بذرها چگونه باشد؟

آبیاری بذر گیاه

زمانی که بذرها کاشته شدند باید آبیاری شوند. گلدان های حاوی بذرهای بزرگتر را می توان با استفاده از یک قوطی آبیاری از بالا آب داد.  برای آبیاری دانه های ریز ، ظرف را در وان حمامی که پر از آب است، بخیسانید.

اطمینان حاصل کنید که آب از سطح طرفین گلدان بیرون نمی ریزد. تا زمانی که سطح خاک خیس نشده است، اجازه دهید آب در آن جریان داشته باشد.

سپس ظرف را بیرون بکشید و اجازه دهید که خشک شود. تا زمانی که بذرها جوانه نزده و جوانه ها رویت نشده اند، خاک آن ها را باید مرطوب نگهدارید. ( توجه داشته باشید که خاک باید مرطوب باشد نه خیس ) همچنین تا زمانی که آن ها قوی نشده اند به آبیاری کامل اما کم نیاز است. آبیاری در صبح بهتر از شب است.

مرحله جوانه زدن بذرها

ظرف بذرها را درجایی قرار دهید که بتوانند جوانه بزنند. محلی با نور و تهویه خوب انتخاب کنید. در روزهای بسیار گرم، ظرف را در محلی نیمه سایه قرار دهید. اطلاعات مربوط به دمای ایده آل معمولاً در پشت بسته بندی بذرها و یا در کتاب های باغبانی یافت می شود. اگر رشد در یک گلخانه صورت می گیرد، گلدان ها باید جایی که گرما و نور کافی دریافت می کنند قرار بگیرند.

هوشیارانه مراقب آفات باشید

حلزون ها به جوانه های شاداب و تازه علاقه ی زیادی دارند و ممکن است در طول شب فاجعه ای رخ دهد و حلزون ها آن ها را بخورند. بهتر است برای مراقبت از جوانه ها این پیش بینی را بکنید و طعمه ای برای حلزون ها در اطراف ظرف یا گلدان شان قرار دهید. مرتب به جوانه ها سر بزنید و اطراف شان را از قربانیان بیچاره یا همان جوانه ها پاک سازی کنید.

پیشگیری از بیماری ها

درمان بیماری و آفات بذر گیاه

ساقه و ریشه گیاهان از شدت رطوبت پوسیده و قهوه ای می شود و در نهایت می میرند. با کاشتن جوانه ها در نزدیکی یکدیگر و آبیاری زیاد، بیماری ها بیشتر تشدید می شوند.

برای پیشگیری از بیماری ها در بین گیاهان می توانید آن ها را با مایعات ضد قارچ موجود در بازار آبیاری کنید.‌

تغذیه مداوم جوانه ها

تقریباً یک بار در هفته بعد از اینکه بذرها تبدیل به جوانه شدند، آن ها را به همراه مواد رشد دهنده Aquasol ، Maxicrop یا Nitrosol آبیاری نموده و خاک را حاصلخیز کنید.

مرحله نهایی، کاشت جوانه ها

هنگامی که نهال های شما به اندازه کافی برای جا به جایی بزرگ هستند، (بذرها شروع به پوشاندن یکدیگر می کنند ) آنها را یک به یک بیرون بکشید و در ظرف های دیگری که با خاک های مناسب پر شده اند بگذارید

. قبل از قرار دادن در جای دیگر، با استفاده از یک مداد چوبی یا چوب، یک سوراخ به اندازه کافی عمیق ایجاد کنید تا ریشه ها بتوانند در آن جای گیرند. جوانه ها را به آرامی با یک چاقو از ظرف اول جدا کنید. اطمینان حاصل کنید که آن ها را با برگ های شان نگه داشته اید زیرا ساقه ها به راحتی می توانند بشکنند.

به آرامی جوانه ها را از ظرف جدا کنید و در آن سوراخی که ایجاد کرده اید، قرار دهید. توصیه می شود گیاهان را با یک پناهگاه جزئی در بیرون بگذارید تا استقامت پیدا کنند.

زمانی که جوانه ها در حال رشد هستند آن ها را در گلدانی با خاک مرغوب قرار دهید. پرورش گیاهان از بذر واقعاً سرگرم کننده است. از همه مهم تر اینکه شما به احتمال زیاد به گیاهان بیشتری دست پیدا خواهید کرد که می توانید از آن ها مراقبت کنید.

پس می توانید آنها را به همسایه تان هدیه دهید. شما همیشه می توانید بابت این تلاش ها و زحمات و نتیجه ای که به دست آورده اید به خودتان افتخار کنید، از همه مهم تر و بهتر این است که آنها را خودتان بزرگ کرده اید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *