دانستنی های کشاورزی

نقش کود آهن در رشد و باروری گیاهان

آهن که عموما از طریق مصرف کود آهن در اختیار گیاه قرار می گیرد ، در تشکیل سبزینه در گیاهان نقش موثری دارد و البته آهن از آن دست مواد غذایی کم مصرف می باشد که استفاده از آن ضروری اما به میزان کم می باشد .

علایم کمبود آهن در گیاهان
از مهمترین علایم کمبود آهن در گیاهان ، رنگ پریدگی و زردی برگها می باشد که این معضل در بیشتر مناطق زراعی کشور ما وجود دارد . اگر چه در تمامی گیاهان زراعی و باغی ، کمبود آهن می تواند مشکل آفرین باشد اما این موضوع به ویژه در گیاهانی نظیر سیب زمینی ، سویا و … بیشتر به چشم می خورد . یکی دیگر از علایم کمبود آهن در گیاه ، زردی یا سفیدی لبه برگهای گیاه می باشد . یکی از راههای کنترل کمبود آهن در گیاهان را می توان مدیریت کشت دانست . بدین معنا که در خاکهای آهکی فاقد آهن ، از کشت گیاهان حساس به کمبود آهن خودداری نماییم. همچنین عدم آبیاری بیش از حد و کوددهی نا متعادل و بی رویه میتواند از بروز کمبود آهن جلوگیری نماید .

 

مصرف کود آهن ، راهکاری برای جبران کمبود آهن در گیاهان
یکی از راههای درمان گیاهی که با کمبود آهن روبروست ، مصرف کود آهن به میزان لازم از طریق محلول پاشی و یا تزریق آن بر روی تنه و ساقه گیاه می باشد . از بهترین انواع کود آهن که در کشور ما توصیه می شود ، کود کلات آهن بوده که البته باید بدانید که این نوع از کودها از قیمت و هزینه نسبتا بالایی بر خوردار می باشند . کود سولفات آهن ، نسبت به کلات آهن از قیمت پایین تری برخوردار می باشد .

میزان مصرف کود آهن لازم در گیاهان
همانطور که اشاره شد ، مصرف کود آهن در زمینها و مزارعی که دچار کمبود آهن می باشند توصیه می گردد و انواع کود آهن توسط متخصصان معرفی و تولید شده است اما آگاهی از نحوه و میزان استفاده صحیح از کود آهن نیز جزو ضروریات بوده که کشاورزان باید از ان به خوبی مطلع باشند تا بتوانند بهترین و بیشترین بهره وری را از مصرف این کود کسب نمایند . در میزان و نحوه مصرف کود آهن ، نوع گیاه و نیازهای آن ، شرایط رشد و منطقه مورد نظر از فاکتورهای تاثیر گذار می باشند .
باور غلطی که در بین برخی از کشاورزان وجود دارد استفاده بیش از حد کود آهن به منظور رفع مساله کمبود آهن می باشد . باید بدانید که مصرف هر نوع کود و ماده غذایی بیش از حد لزوم ، به همان اندازه که میتواند موثر باشد ، خطرناک نیز می باشد . به عنوان مثال مصرف بیش از حد کود آهن ، میتواند سبب از دست رفتن طراوت و شادابی گیاه شود هر چند کود آهن از ان دست کودهایی ست که آثار مخرب چندانی بر گیاه ندارد اما توصیه میشود پیش از استفاده از ان از نحوه و میزان لازم مصرف آگاهی کسب نمایید .

 

منبع : بازار کشاورزی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *