دانستنی های کشاورزی

باغچه خود را به یک مزرعه‌ چهار فصل تبدیل کنید

باغچه خود را به یک مزرعه‌ چهار فصل تبدیل کنید

در  این بخش قصد داریم پلان یک مزرعه چهار فصل را برایتان شرح دهیم که به کمک آن می توانید در طول سال از حیاط خود برداشت محصول داشته باشید.

در این پلان، هر بستر در یک قطعه زمین در نظر گرفته شده است و هر سال، کشت ها به قطعه‌ی بعدی منتقل می شوند. کشت ها باید در یک خانواده باشند و در یک قطعه در بستر باغچه با هم رشد کنند. در این باغچه چهارفصل آنچه دوست دارید بخورید را کشت کنید.

باغچه خود را به یک مزرعه‌ چهار فصل تبدیل کنید

اولین بهار، سال اول کشت

مز کاشت بهاره، زمانبندی است. در این فصل می توانید انواع نخودفرنگی، تربچه و اسفناج را از نیمه اسفند تا نیمه فروردین ماه بکارید تا بتوانید در ماه های خرداد و تیر مصرف کنید.شما همچنین می توانید در این فصل زردک بکارید، اما باید تمام تابستان آن ها را در زمین بگذارید تا بتوانید تمام زمستان از آن ها مصرف کنید.

کاشت سبزیجات

توصیه می کنیم کلم بروکلی، کلم برگ، و کلم پیچ بکارید که همه از سبزیجات تابستانی خوبند. همچنین در نیمه دوم فروردین تا نیمه اول اردیبهشت، سیب زمینی، برگ چغندر، پیاز، تره فرنگی و چغندر بکارید و تمام تابستان از آنها مصرف کنید. در نیمه دوم اردیبهشت ماه هم می توانید به کشت بادمجان، فلفل، گوجه‌رنگی و سیب زمینی مشغول شوید و از مرداد ماه تا اولین برف از آن ها خورده و لذت ببرید.

در ماه های تیر و مرداد، کاشت بهاره‌ی اسفناج، چغندر، کاهو و خردل تمام می شود و این محصولات باید برداشت شوند تا فضا برای کاشتِ سبزیجات پاییزی آماده شود. به محض اطمینان از نبود برف و یخبندان گوجه‌هایتان را بکارید- ولی باید آنها را ۲.۵ فوت با فاصله بکارید. این فاصله دادن مهم است.

فکر نکنید با نزدیک هم کاشتن آنها مواد مغذی بیشتری دریافت می کنند. برای حاشیه باغتان هم می توانید گیاهان چند ساله بکارید مانند مریم گلی، رزماری و آویشن.

اولین پاییز، سال اول کشت

کشت پاییز می تواند در کل زمستان باقی بماند. به شرط آنکه آن را در مقابل برودت و باد محافظت کنید. اسفناج، کاهو و خردل را می توانید بدون وقفه از تیر تا آبان ماه بکارید و از شهریور تا زمستان از آن برداشت و میل کنید.

کلم پیچ، کلم، گل کلم و بروکلی را از مرداد ماه بکارید و در پاییز برداشت کنید. هویچ ها و چغندرها را در اواخر مرداد بکارید تا در اواخر مهر و اوایل آبان یک محصول خوب برداشت کنید.

باغچه چهار فصل

اگر به کاشت سیر هم فکر کنید بد نیست: آن را در آخر پاییز (از هفته آخر آبان)  بکارید تا بتوانید در ماه مرداد برداشت کنید.

بهار، سال دومکارهای سال قبل را تکرار کنید، ولی این بار همه را به یک بستر جابجا کنید و آنچه در طی ۱۲ ماه اخیر آموختید بکار ببندید.

آیا بیش از حد کاهو کاشته‌اید؟ اگر چنین است، کاشت کاهوی خود را بطور متناوب انجام دهید به مدت دو هفته یکی پس از دیگری تا همه به یکباره نرسند. خیلی بذر پاشیده اید و کاشت کرده‌اید؟ اگر زیاد کاشته اید و همه چیز شلوغ پلوغ بوده، امسال کمتر بکارید.

قطعه زمین های سبزیجات باهم کاشته شده معمولا همانطور باقی خواهند ماند (اینطوری در طی چرخش، گروه‌هایی که از یک خانواده‌اند دست نخورده باقی می‌مانند). فراموش نکنید که در باغچه چهارفصل شما ساختار کلی نباید تغییر کند ولی گونه‌ها می توانند تغییر کنند.

پاییز، سال دوم کشت

تا الان دیگر باید دستتان آمده باشد که باید چه کنید. البته از این پس می توانید خلاقیت هم به خرج دهید. در مورد سبزیجاتِ جدید مطالب بیشتری بیاموزید و موارد بیشتری را بکارید.
(به طور مثال سعی کنید کلم زمستانی بکارید).

امسال گیاهان پیازی بکارید مثل لاله و نرگس. وقتی تناوب و چرخش انجام شد و باغچه نظم و ترتیب گرفت، می توانید زمان های کاشت را جلو ببرید و چیزهای جدید را امتحان کنید. ببینید باغچه‌ی‌تان چگونه به رویکردهای متفاوت واکنش نشان می دهد. به باغچه‌تان شاخ و برگ بدهید؛ لذت ببرید و هر آنچه را که عاشق خوردنش هستید، پرورش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *